Eiwitrijk dieet

Wanneer je op dieet gaat, wil je op de eerste plaats je gewicht verminderen. Je wilt je beter gaan voelen, fitter en minder snel moe. Je wilt dus je gezondheid gaan verbeteren door je gewicht te verlagen, kortom: je wilt afvallen. Een dieet is nodig als je dit afvallen op een andere manier niet voor elkaar krijgt. Om de een of andere reden kun je niet (gaan) sporten of meer gaan bewegen. Het lukt je ook niet op eigen houtje om een ander verantwoord eetpatroon te volgen. Je BMI (Body Mass Index) ligt niet tussen de veilige 18.5 en 25, ook je taille omtrek is te groot (voor vrouwen meer dan 80 cm. en voor mannen meer dan 94 cm.). Tijd om iets aan je gewicht te gaan doen.

De voordelen van een eiwitrijk dieet

Bij een eiwitrijk dieet val je af zonder de hele dag een hongergevoel te hebben. Ook word je er niet moe van, je wordt er zelfs een stuk fitter van. Je eet veel eiwitrijke (proteïne) producten. Een eiwitrijk dieet bevat weinig calorieën. Dat is de reden dat je afvalt. Je eet voldoende eiwitten in combinatie met een dieet (bijna) zonder suiker, koolhydraten en vetten. Je lichaam verbrandt de vetmassa en niet de spiermassa, deze blijft behouden. Het vet op (voornamelijk) billen en buik verdwijnt met een eiwitrijk dieet. Ben je er wel bewust van dat ook een eiwitrijk dieet een tijdelijk dieet is. Dit geldt trouwens voor elk dieet.

Wat is een gezond gewicht?

  • Je weet niet of je een gezond gewicht hebt en hebt hier graag duidelijkheid over. Dit kun je op diverse manieren te weten komen: bijvoorbeeld door de omtrek van je taille te meten of door het bepalen van je BMI (Body Mass Index).
  • Met de BMI calculator kun jij berekenen of jij op een goed gewicht zit. Je vult je lengte en je gewicht in en er volgt een berekening. Ligt de uitkomst tussen de 18.5 en de 25 dan is je gewicht oké. Daar onder weeg je te weinig en daarboven weeg je teveel. Van obesitas (extreem overgewicht, gevaarlijk!) is sprake als de uitkomst boven de 30 ligt.
  • Het meten van de taille is ook een graadmeter voor een gezonde omvang van je lichaam. De taille omvang bij vrouwen mag niet meer dan 80 cm. bedragen en bij mannen mag deze niet meer zijn dan 94 cm.

Waar koop je de producten voor een eiwitrijk dieet?

Wanneer je het internet op gaat en zoekt naar een eiwitrijk dieet, dan kom je de namen van diverse BN`ers tegen, onder andere Annemarie Jorritsma, Herman den Blijker, Marco Bakker en Erica Terpstra. Zij zijn vele kilo`s afgevallen met behulp van een eiwitrijk dieet.

Op het internet staan de producten genoemd die veel eiwitten bevatten en waar je deze producten kunt bestellen. Ook staat er vaak een bereidingswijze bij vermeld. De dieetproducten zijn vaak te koop als gehele pakketten: ontbijtpakketten, pakketten voor de lunch en voor de warme maaltijd. Er wordt behoorlijk gestunt met de prijzen wanneer je kennis wilt maken met een eiwitrijk dieetpakket.

Wat is erg belangrijk om op te letten bij het volgen van een eiwitrijk dieet?

Eiwitrijke diëten zorgen er voor dat je maximaal 800 kilocalorieën per dag binnen krijgt. Gemiddeld verbruikt een vrouw 2000 calorieën en een man 2500. Je valt dus af bij een eiwitrijk dieet. Let op: eiwit is dus de belangrijkste caloriebron bij een eiwitrijk dieet.

Er bestaan diverse diëten onder andere: Protislank, Hippro Dieet, Dr. Frank Dieet, Total Wellbeing dieet, Vitaminecompleet Dieet, Gishake dieet, @easy 4life enz.

De hoeveelheden eiwitten die zit in de voedingsmiddelen kun je vinden op de Calorielijst.nl.